Notulen van de Algemene Ledenvergadering op 4 maart 2020, welke gehouden is in Ontmoetingscentrum “Boszicht”, Bernhardstraat 72, 5427 AN Boekel.
Aanvang 14.00 uur. Sluiting 16.30 uur.
Aanwezig: KBO-bestuur(7): Toon Bullens, Frans Jaegers, Bert van der Heijden,
Gerrie Verhoeven, Jo Delisse, Adri van Alphen en Wim van den Oord
Op verzoek bestuur: Ton Constant
KBO-leden (80)
Afwezig m.k.g.: geen afmeldingen ontvangen.
___________________________________________________________
- Opening door voorzitter Toon Bullens en vaststellen agenda.
Namens het bestuur wil ik iedereen hartelijk welkom heten op onze jaarvergadering.
Openingswoord van de voorzitter:
Graag stel ik het bestuur aan U voor: Gerrie Verhoeven, Jo Delisse, Wim van den oord, Bert van der Heijden (secretaris), Adri van Alphen en onze penningmeester Frans Jaegers. Mijn naam is Toon Bullens.
Ook aanwezig Ton Constant, die bijna het hele jaar ondersteuning heeft gegeven aan het bestuur.
Vandaag nemen we afscheid van Wim van den Oord als bestuurslid, daarover later meer.
Evenals vorig jaar wil ik namens het bestuur onze vrijwilligers in het zonnetje zetten voor al het werk dat zij verrichten in de diverse onderafdelingen en niet te vergeten de barmedewerkers en de ouderen adviseurs. (Graag een applausje voor deze leden)
In tijden waar steeds weer andere problemen de kop opsteken is het voor ons ouderen belangrijk om op allerlei manieren bezig te zijn, als vrijwilliger op diverse terreinen, opvang van onze kleinkinderen, vrijwilliger bij zorgcentrum, bij dagopvang en sportverenigingen en ga maar door. Daarom is m.i. onze ouderenvereniging nog belangrijker voor de eigen ontspanning, sport, cultuur en vooral om elkaar te ontmoeten, soms een hart onder de riem te steken, een luisterend oor te vinden, samen te zingen enz.
Dan wil ik nu de agenda aan jullie voorleggen. Als er geen opmerkingen of aanvullingen zijn gaan we nu deze ALV officieel starten.
- Goedkeuring notulen Algemene Ledenvergadering van 6 maart 2019.
De notulen van de ALV 6 maart 2019 hebben twee weken ter inzage gelegen in de bestuurskamer van Boszicht.
Er zijn geen op- of aanmerkingen, zodat de notulen akkoord zijn en onder dankzegging aan de secretaris, vastgesteld worden.
Evenals vorig jaar is er weinig interesse geweest voor deze notulen. In het bestuur is hierover gesproken en het voornemen is om deze notulen te publiceren op onze website.
- Mededelingen en ingekomen stukken.
Mededelingen vanuit het bestuur, voorgelezen door voorzitter Toon Bullens:
Later op de agenda staat de bestuursverkiezing: Wim gaat het bestuur verlaten, maar blijft wel als secretaris van KBO-Kring Boekel, operater bij de filmmiddag en het distributiebureau. Aftredend en herkiesbaar zijn: Gerrie Verhoeven, Jo Delissen en Toon Bullens. Er hebben zich geen kandidaten gemeld. Het bestuur draagt Ton Constant voor als bestuurslid.
Graag willen wij automatisch incasso bevorderen ivm. de grote hoeveelheid werk die het de penning meester geeft om de ongeveer 70 leden te benaderen om de contributie te innen. Nogmaals een verzoek dus om automatisch te gaan betalen.
In vervolg op het door de gemeente opgelegde accommodatiebeleid en het zorgvuldig beheer van onze locatie moeten wij ook dat ook kunnen aantonen. D.m.v. van de invullijsten kunnen wij dat in het vervolg. Het bijhouden van deze lijsten geeft meer inzicht in het dagelijkse en periodiek onderhoud en krijgen we beter inzicht in het preventieve onderhoud. De barmedewerkers en de dames van de schoonmaak houden deze lijsten bij. Maar het is ook belangrijk wanneer leden een defect zien dat ook door te geven, dan wordt dat vermeld op de lijst en kan er actie worden ondernomen bv. kapotte lampen, lekkende kranen, spoelmechanismes enz. dat geldt ook lege toiletrollen, droogdoekjes e.d. dan kan er op tijd besteld worden.
De prijzen van de consumpties blijven voorlopig gelijk evenals de bijdragen aan de St. Jozefdag en de kerstviering. Wel zal er volgend jaar een geringe contributieverhoging moeten plaatsvinden, mede door de hogere contributie die moeten afdragen aan KBO-Brabant. Tijdens de thema-middag in februari met eerst de uitleg over de testamenten door de notaris heeft daarna een vertegenwoordiger van KBO-Brabant uitleg en verantwoording gegeven over de besteding van deze contributie. Later tijdens de vergadering heeft de penningmeester hiervan een overzicht evenals over de voorgestelde contributieverhoging.
Voortaan zullen wij ook bij de inschrijving voor o.a. de St.Jozefdag en de kerstviering een bewijs van inschrijving geven, dit is tevens het bewijs van toegang tot deze dagen. Gerrie heeft het toekomstige bewijs van inschrijving en zal dat laten zien.
Het wordt steeds lastiger voor het bestuur om de jaarlijkse schoonmaak in juli alleen te doen. Ik wil vandaag dan ook een vragen om hulp daarbij. Ook zoeken wij leden met een technische of ict achtergrond om indien nodig te kunnen vragen om bij te springen. Mede omdat de gemeente al het onderhoud naar de verenigingen heeft gedaan en wij als bestuur verantwoordelijk zijn.
Twee weken geleden kreeg ik de vraag of er weer cursussen komen voor computer en/of tablet. Wij zijn in overleg met de bibliotheek daarover, die bieden de cursus tik en klik aan. Als er meer bekend is daarover zullen we meedelen in de Actueel.
Ook hebben we proeflessen gedaan met een nieuwe bewegingstechniek: RG-methode, genoemd naar de bedenker: Zweedse drummer Ronnie Gardiner. Deze vorm van bewegen -op muziek-is een geweldige manier van bewegen, waarbij de coördinatie tussen handen en voeten, natuurlijk gestuurd vanuit de hersenen, gestimuleerd wordt. Bij uitstek geschikt voor mensen met dementie, Alzheimer en mensen de moeilijk bewegen( denk daarbij ook aan reuma e.d.). Vanaf 11 april starten wij een pilot van 5 weken – in 2 groepen- en ik kan deelname hieraan van harte aanbevelen. Er kan nog ingeschreven worden via Jo Delisse. Er wordt een eigen bijdrage gevraagd en als er voldoende deelname is of komt zal bekeken worden of we kunnen doorgaan. Tijdens de pilot zijn ook niet leden welkom.
De verwarming van het gebouw is een kostbare zaak – evenals elektriciteit natuurlijk – en daarom willen wij vragen om daar goed mee om te gaan. Dus niet alle radiatoren open als op maandag-,woensdag- en donderdagochtend de buitendeuren open gaan. Draai dan de kranen dicht en de schuifduren naar de biljartruimte dicht en als de deuren weer dicht zijn natuurlijk weer open. We doen er alles aan om de kosten laag te houden. Ook is het belangrijk om de beide toegangsdeuren te sluiten en niet de binnenste in de open stand te zetten in de winter.
Dan heb ik nog een vraag over onze website. Wie kijkt er op en zijn er voorstellen voor verbetering. Wat zou U er op willen zien? Het bestuur is voornemens om de notulen van de jaarvergadering ook te publiceren op de website, naast het leggen daarvan op de bestuurskamer voorafgaand aan de jaarvergadering. Voor leden die om welke reden dan ook niet aanwezig kunnen zijn willen we het mogelijk maken om het verslag toegestuurd te krijgen.
Dan wil ik ook nog aandacht vragen voor 2 onderafdelingen die dit jaar een jubileum hebben: 25 jarig jubileum van de biljartclub en het 50 jarig jubileum van ket koor de Blijde Herfstklanken. Het Koor zal vrijdag 29 mei de korendag organiseren in Nia Domo, met koren uit de regio en zondag 24 mei afsluiten met een gezellige dag voor alle koorleden.
Verder wil het bestuur er op wijzen dat er tijdens gezamenlijke activiteiten zoals vandaag of tijdens thema dagen geen andere activiteiten zijn.
Verder wil ik – vooruitlopend het verslag van de kascontrole- een vervanger vragen voor het aftredend lid: Bep Ceelen. Ik wil dan ook nu Bep van harte danken voor de jaren dat zij met de andere leden dit karwei hebben geklaard. Straks meer.
- We hebben dit jaar geen ingekomen stukken.
- Jaarverslag 2019 door secretaris Bert van der Heijden.
De secretaris geeft een gedetailleerd verslag van alle activiteiten gedurende 2019. Eind 2019 waren er 843 leden en 43 gastleden. Er zijn geen op- of aanmerkingen, zodat dit jaarverslag, onder dankzegging aan de secretaris wordt goedgekeurd en vastgesteld.
- Financieel jaarverslag 2019 door de penningmeester Frans Jaegers.
Alvorens aan de presentatie te beginnen bedankt Frans de kascommissie, de vorige penningmeester, Harrie Verbakel en Ton Constant voor de hulp die hij mocht ontvangen bij het samenstellen van het jaarverslag.
Het financieel overzicht wordt gepresenteerd op een scherm zodat alle aanwezigen dit goed kunnen volgen.
Frans geeft een uiteenzetting van de cijfers en waar nodig een extra toelichting op enkele posten in 2019.
- Beoordeling financiën door de Kascommissie.
Harrie Verbakel geeft namens de Kascommissie, bestaande uit Albert van Duijnhoven, Bep Ceelen en Harrie Verbakel, aan dat alles keurig en netjes verzorgd was. De financiën zijn voor 100% in orde. De kascommissie was van mening dat door de penningmeester alles buitengewoon goed verzorgd was.
De kascommissie wordt door de voorzitter bedankt voor haar werk.
Benoeming nieuw kascommissielid, aftredend dit jaar is Bep Ceelen.
Peter van Duijnhoven is bereid om zitting te nemen in de kascommissie. De kascommissie bestaat nu uit Albert van Duijnhoven, Harrie Verbakel en Peter van Duijnhovenl.
Voorzitter Toon Bullens bedankt aftredend lid Bep Ceelen voor bewezen diensten.
- Bestuursverkiezing.
Aftredend en niet herkiesbaar: Wim van den Oord
Aftreden en herkiesbaar: Toon Bullens, Gerrie Verhoeven en Jo Delisse-Penninx.
Door het bestuur is als nieuw lid voorgedragen Ton Constant.
Bij het bestuur hebben zich geen nieuwe kandidaten gemeld voor eventuele bestuursfuncties.
Ton Constant stelt zich voor aan de ALV en wordt benoemd als nieuw bestuurslid.
Voor de schriftelijke herverkiezing van de genoemde kandidaten worden aan alle aanwezige leden stemformulieren overhandigd. De kiescommissie, bestaande uit Wim Kroos, Jos Janssen en Bert van der Heijden heeft alle 88 ingevulde formulieren opgehaald en geteld. Het resultaat van deze telling was dat alle 3 de kandidaten met 88 voor-stemmen opnieuw herkozen zijn.
Voorzitter Toon Bullens dankt de kiescommissie en wenst de herkozen bestuursleden veel succes met hun nieuwe bestuurstermijn.
Vervolgens bedankt de voorzitter Wim van den Oord uitgebreid voor de vele werkzaamheden die hij voor onze KBO heeft verricht en overhandigd hem een enveloppe met inhoud en bloemen. Wim laat weten toch nog betrokken te blijven en op de achtergrond nog het een en ander te doen.
De aanwezigen belonen Wim met een dankbaar applaus.
- Rondvraag.
Martin van Haandel: vraag over KBO-Brabant vrijwilliger.
Ton Constant: Ton laat weten dat woningbouwstichting op 23 april een huurdersavond organiseert, wellicht interessant voor onze leden i.v.m. met de huurtoeslag 2020.
Jos Janssen: vraag over eventuele uitbreiding Boszicht. Voorzitter laat weten dat mocht dit aan de orde komen de kosten geheel voor rekening van onze KBO komen.
Harrie van den Nieuwenhof: als vervolg op voorgaande vraag, kunnen we misschien overgaan tot koop van Boszicht?. Voorzitter laat weten dat de prijs die Gemeente Boekel op dit moment zou vragen voor ons niet haalbaar is.
Johanna vd Elzen: vernieuwen opzet St.Jozefdag en Kerstviering; voorzitter laat weten dat dit toch een soort traditie is maar we denken mee.
Bets Verhallen: vraag of maandblad “ONS” ook beschikbaar is voor niet-leden.
In Boszicht liggen iedere maand een 20-tal exemplaren beschikbaar voor geïnteresseerden.
- Afsluiting met drankje.
Alle aanwezigen nuttigen nog een drankje alvorens voorzitter Toon Bullens de vergadering gaat afsluiten.
- Sluiting door voorzitter Toon Bullens.
Toon Bullens bedankt iedereen voor zijn of haar inbreng en voor de goede opkomst en sluit daarmee deze vergadering.
Voor akkoord, Voor akkoord,
De voorzitter, De secretaris,
Toon Bullens Bert van der Heijden
Maart,2021 Maart,2021
Boekel Boekel